Agressie in de zorg; waar ligt jouw grens?

Het aantal agressie-incidenten en gevallen van grensoverschrijdend gedrag in de zorg neemt toe. Ambulantisering, werkdruk en een intensievere zorgomgeving leiden tot meer complexe situaties. Wanneer is gedrag grensoverschrijdend? Op welk moment en op welke manier grijp je in? Incidenten van agressie en grensoverschrijdend gedrag doen wat met jou, het team en de cliënt. Een nare ervaring kan tot een verminderd veiligheidsgevoel, verstoring van het werkplezier en soms zelfs tot ziekteverzuim leiden.

Signalen leren herkennen en interpreteren

De oorzaken en eerste signalen van onveilige situaties of incidenten liggen vaak al eerder in de tijd en eerder in het proces. Het is belangrijk om met elkaar te kijken naar de factoren die hierbij een rol spelen. Zodat de signalen, patronen, beslissingsmomenten en handelingen die van invloed zijn, worden herkend en omgebogen. Waar komt het agressieve gedrag vandaan? En hoe herken je de eerste signalen van spanningsopbouw?

Door het op tijd herkennen van deze signalen ben je in staat dreigende situaties op tijd te de-escaleren. De praktijk wijst uit dat hierdoor het aantal situaties waarbij fysiek moet worden ingegrepen drastisch daalt.

Onveilige situaties en incidenten voorkomen

In escalerende situaties en wanneer de spanning oploopt, reageren mensen van nature veelal op de automatische piloot. Ook in professionele (werk)situaties zien we onbewuste reactiepatronen, die oplopende spanning ongewild juist kunnen versterken in plaats van verminderen.

Je kunt het leren om spanningsopbouw te herkennen en lastig gedrag te interpreteren. Het uitgangspunt van onze werkwijze daarbij is zo min mogelijk fysiek ingrijpen. Door concrete handvatten te bieden bij het omgaan met en het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag op een cliënt/patiëntvriendelijke manier. Hierdoor versterk je je zelfvertrouwen en veiligheidsgevoel.

Bewuster reageren en vooral ook eerder in het proces signalen te herkennen is essentieel, zodat onveilige situaties en incidenten voorkomen kunnen worden.

Gewelddadig gedrag voorkomen en de situatie niet uit de hand laten lopen

Om dit doel te bereiken is het van groot belang dat er op de afdeling en in de organisatie duidelijke afspraken zijn gemaakt rondom agressie incidenten. Zodat medewerkers met behulp van protocollen en procedures meteen weten wat hun te doen staat. Om dit soepel te laten verlopen is er een duidelijke rollenverdeling nodig. Wie doet wat? Wanneer is er hulp van buitenaf vereist zoals beveiliging of misschien zelfs politie?

Concrete handvatten

Trifier biedt verschillende trainingen en opleidingen aan waarmee zorgverleners concrete handvatten krijgen voor het voorkomen van agressie in de zorg. We ontwikkelen ons continu net als al onze klanten om zo de hoogste kwaliteit te kunnen garanderen. Onze werkwijze richt zich dan ook op kennisdeling en het samen leren van onze ervaringen. Als bedrijf voeren we ook vaak onderzoek uit naar agressieve situaties en het voorkomen van agressie in de zorg zodat we ook deze kennis en ervaringen kunnen delen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Trifier - veilige en goede zorg draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches