De rol van de Aandachtsfunctionaris
Borging en Continu leren - Training
Binnen instellingen zijn aandachtsfunctionarissen actief om blijvende aandacht te creëren voor specifieke thema’s. Dit vraagt om extra competenties, bijvoorbeeld om collega’s te coachen en/of zelf up-to-date te blijven over het onderwerp. Dit is nog niet zo gemakkelijk, zeker niet gezien het feit dat medewerkers de rol van aandachtsfunctionaris vaak vervullen naast hun gewone werkzaamheden. In onze training zetten we hier op in en daarbij passen we de waarderende benadering toe. Daarnaast benadrukken en stimuleren we de borging van het thema en de rol van aandachtsfunctionaris binnen de organisatie.
Wat kan je verwachten?
Deskundigheidsbevordering, procedures, rol & positie, feedback geven, plan van aanpak opstellen
- Deskundigheidsbevordering op het aandachtsgebied (bijvoorbeeld voor de-escalerend werken: vaardigheidstraining op conflictcommunicatie, agressiehantering en veiligheid)
- Protocollen en procedures rondom het aandachtsgebied (bijv. veiligheid)
- Kennis en vaardigheden opdoen voor collegiale ondersteuning
- Kennis en vaardigheden opdoen in het begeleiden van IMI sessies
- De rol en positie van de aandachtfunctionaris binnen de eigen discipline
- Kennis en inzicht in reactie patronen van stress na ingrijpende gebeurtenissen
- Feedback geven (opbouwend, kritisch en contact maken)
- Plan van Aanpak opstellen voor vertaling van centraal beleid rond het thema naar de werkvloer
Voor WIe?
De training is bedoeld voor zorgmedewerkers die (vaak naast hun eigen functie) de rol van aandachtsfunctionaris hebben. En in die rol de taak hebben om continue aandacht voor het thema veiligheid te bevorderen.
Resultaat
Betrokkenheid, implementatie, opzetten en uitvoeren plan van aanpak
De training bevordert het enthousiasme en de betrokkenheid van aandachtsfunctionarissen. Daarnaast worden deelnemers toegerust om hun taak effectief en volgens de hedendaagse maatstaven uit te oefenen.
De training werkt toe naar een degelijke implementatie van het aandachtsgebied in de organisatie, door middel van het schrijven van een plan van aanpak en het daadwerkelijk in gang zetten van het plan.
* Klant aan het woord *
Annit Knevel, partner Trifier
Twijfel je over de juiste training of programma?
We helpen je graag bij het vinden van de juiste training die past bij jouw leervraag.
Bel ons voor advies op +31 (0)161 231118.