De-escaleren en veilig (fysiek) begeleiden van kinderen
Vaardigheden en deskundigheid - training
In veel scholen voor speciaal onderwijs zijn medewerkers vanuit verschillende disciplines actief als achtervang (interventieteam, ondersteuningsteam, assistentie-team). Zij worden ingeroepen ter ondersteuning bij situaties waar kinderen in oplopende en hoge spanning terecht zijn gekomen en waar de docent ondersteuning inroept.
Trifier biedt de medewerkers van de achtervang als vervolg op de basistraining, handvatten en vaardigheden welke nodig zijn om kinderen veilig en eenduidig te begeleiden bij complexe en spanningsvolle situaties. Het vroegtijdig signaleren, het inschatten van risico’s en het daarop in de samenwerking met andere collega’s anticiperen, al dan niet fysiek maar altijd veilig en humaan, vormen een belangrijke pijler in het strakker wegzetten van het ingezette veiligheidsbeleid van de school.
Wat kan je verwachten?
Bejegening, regie, contact bij hoge spanning bij kinderen
Je ontwikkelt je in kennis en vaardigheden bij het inzetten van:
- Spierballen van de onmacht (de keerzijde van fysiek begeleiden)
- Elementen van regie bij hoge spanning
- De rol van een interventieteam
- De-escalerende vaardigheden voor gevorderden
- In contact met de leerling: voor, tijdens en na incidenten
- In contact met de docent: voor, tijdens en na incidenten
- Houdingscommunicatie
- Begeleiding bij zeer hoge spanning en het bieden van alternatieven
- Angstreductie en ontspanning in zeer spannende situaties
- Fysieke weerbaarheid
- Fysiek begeleiden bij kinderen en jeugd
Voor WIe?
Deze training is bedoeld voor professionals uit de jeugdzorg en het speciaal onderwijs die werken met grote spanningsopbouw en kritische situaties en die zich willen ontwikkelen op het gebied van regievoering
Resultaat
Inzicht, kennis en kunde
Deelnemers krijgen inzicht in hun eigen reactie-, omgangs- en communicatiepatronen ten aanzien van conflictsituaties en agressiehantering. Daarnaast staan zij stil bij de werkwijze, de protocollen en de collegiale coaching en opvang.
Ze zijn in staat om een veilig school- en leerklimaat te waarborgen en daar waar sprake is van een onveilige situatie, zijn zij in staat om op een verantwoorde manier en met oog voor ieders belangen fysiek te begeleiden en zo het gevaar voor alle betrokkenen te beperken.