flexibiliteit op het werk

SAPREA-model

Methodisch werken met incidenten en agressie

Bij Trifier gebruiken we het zes-stappen SAPREA model als basis voor onze aanpak in het methodisch omgaan met incidenten en agressie. Dit model biedt een gestructureerde manier om incidenten te evalueren en gericht naar verbeterpunten te zoeken, zowel op individueel niveau als binnen teams.

Wat betekent SAPREA?

SAPREA is een afkorting voor:

Signaleren draait om het op tijd herkennen van gedrag dat mogelijk tot een crisis kan leiden. Hoewel incidenten vaak plotseling lijken te gebeuren, blijkt uit de praktijk en onderzoek dat de signalen van escalatie meestal eerder zichtbaar zijn.

Bij analyseren gaat het erom dat de waargenomen signalen geduid moeten worden voor er op gereageerd wordt. Je stelt jezelf de vraag: Wat zie ik en in welk kader moet ik dit plaatsen? Het crisissignaleringsplan neemt hierbij een belangrijke plaats in. Een conflict maakt namelijk een bepaalde ontwikkeling door en hier zijn patronen in te ontdekken.

Een goede planning is essentieel voor een effectieve interventie. Hiermee kun je risico’s inschatten, doelen opstellen en rollen en taken verdelen. Juist in hectische tijden is een doordachte aanpak nodig om jezelf, collega’s en cliënten te beschermen tegen risico’s. De inzet van interventiemiddelen moeten altijd worden afgestemd op de situatie. Hierbij krijgt het minst ingrijpende middel de voorkeur, een humane benadering staat centraal.

Professioneel reageren betekent het doelgericht, afgewogen en bewust inzetten van een interventie om een vooraf bepaald doel te bereiken. Een professionele reactie op een oplopende spanning is anders dan een intuïtieve reactie. Hoe kun je die oplopende spanning stoppen? Dat is lastig omdat iedereen andere grenzen heeft en op een andere manier hier op reageert.

Evalueren en continu leren zijn essentieel voor de ontwikkeling van individuen en teams. Het streven naar elke situatie een beetje beter aanpakken, leidt tot succes! Belangrijk is om de situaties en incidenten te onderzoeken, feedback is hierbij onmisbaar.

Bij het afwikkelen van een incident zijn een aantal zaken van belang. Dit kunnen procedures zijn om het incident vast te leggen, afspraken die hieruit komen na te komen en voorzorgsmaatregelen te nemen voor een volgende keer.

Incidenten de-escaleren en beheersen

Met onze SAPREA training leren deelnemers effectief incidenten te de-escaleren en beter te beheersen. Naast de SAPREA training hebben we een werkboek en online platform. Zo versterk je niet alleen je eigen vaardigheden, maar werk je samen met je team continu aan het verbeteren van veiligheid en samenwerking op de werkvloer.

Dank voor het invullen!

Bedankt voor het verslag, het wordt doorgestuurd naar de projectmanager.

Trifier draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders