Training regievoeren onder spanning
Vaardigheden en deskundigheid - training
De regievoerder, woordvoerder of taakcoördinator heeft een belangrijke rol bij hoogoplopende spanning. Hij of zij kan het verschil maken tussen verdere escalatie of een weg eruit. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers in zorg, welzijn en speciaal onderwijs in het heetst van de strijd technisch toegerust zijn om de veiligheid te waarborgen? Hoe hou je de regie in gevaarlijke omstandigheden? Over de regievoerder gaat deze training.
De regievoerder:
- heeft regie over de crisissituatie;
- heeft voortdurend contact heeft met de cliënt;
- zoekt voortdurend naar geweldloze oplossingen;
- let op pijn of ongemak bij de cliënt;
- geeft collega’s aanwijzingen en instructie;
- neemt de beslissingen indien er vragen ontstaan;
- communiceert en dirigeert.
We staan stil bij de context, de rol, de taken en werkwijze, de competenties en gaan in op dillema’s.
Wat kan je verwachten?
Bejegening, bewustwording, conflictvaardigheden, inschattings- en samenwerkingsvaardigheden.
Je ontwikkelt je in kennis en vaardigheden bij het inzetten van:
- COM: het Crisisontwikkelingsmodel en Vroegsignalering
- Elementen van regie
- Close Contact Interventions (1 op 1 begeleiding)
- De-escalerende vaardigheden voor gevorderden
- In contact met de cliënt: voor, tijdens en na incidenten
- Houdingscommunicatie
- Begeleiding bij zeer hoge spanning en het bieden van alternatieven
- Angstreductie en ontspanning in zeer spannende situaties
- Fysieke vaardigheden
Voor WIe?
Deze training is bedoeld voor professionals uit de zorg, welzijn en speciaal onderwijs die werken in situaties met grote spanningsopbouw en kritische situaties en die zich willen ontwikkelen op het gebied van regievoering.
Resultaat
Inzicht, kennis en kunde
Deelnemers krijgen inzicht in hun eigen reactie-, omgangs- en communicatiepatronen ten aanzien van conflictsituaties en agressiehantering. Daarnaast ontwikkelen zij kennis en kunde op het gebied van het signaleren van spanningsopbouw en het interveniëren op grensoverschrijdend gedrag.
Ze zijn in staat om een veilig leer-, woon- en werk-klimaat te waarborgen en daar waar sprake is van een onveilige situatie, zijn zij in staat om op een verantwoorde manier in te grijpen en zo het gevaar voor alle betrokkenen te beperken.