flexibiliteit op het werk

Suzanne Sparidans is coördinator bij Koninklijke Visio, een Nederlands expertisecentrum voor onderwijs, zorg en dienstverlening voor mensen met een visuele beperking. Ze deelt graag haar ervaring:

Wat was jullie leervraag?
De laatste jaren zagen we het aantal escalaties in de klas toenemen. Dit kon leiden tot schorsing of zelfs permanente verwijdering. We zochten een manier om beter om te kunnen gaan met spanningsvolle situaties in de klas, zodat we onze leerlingen toch binnen boord kunnen houden.

We zochten naar een duurzame aanpak waarbij alle collega’s op dezelfde manier getraind worden. Rekeninghoudend met het pedagogisch klimaat, toegespitst op onze klassencultuur. Via het netwerk van onze schoolleider kwamen we bij Trifier uit.

De Trifier-training
In een tweedaagse Trifier-training is de theorie uitgelegd rondom spanningsvolle situaties en hoe je deze kunt voorkomen. Vooral het crisisontwikkelingsmodel en het SAPREA-model geven ons houvast om het gedrag van kinderen beter te lezen, vroege signaleren te (h)erkennen en hierop de-escalerend te reageren. Dat preventie voorop staat, spreekt me erg aan.

Naast de theorie is er in de training veel ruimte voor praktijkoefeningen. Situaties worden neergezet met behulp van een trainingsacteur; wat in het begin best spannend is. Een casus wordt  door ons zelf ingebracht en de situatie wordt nagespeeld. De acteurs zijn echter zo prettig, ervaren en kundig dat je je al snel veilig voelt. Het oefenen met een trainingsacteur heeft naar mijn mening veel toegevoegde waarde en is zeer leerzaam.

Grootste inzicht
Ons belangrijkste inzicht is hoeveel we aan de voorkant kunnen voorkomen door goed aan te sluiten bij de ander en vroege signalen aan te pakken. De ene docent lukt dat beter dan de andere. Ook hebben we geleerd dat rust, voorspelbaarheid en duidelijkheid essentieel zijn.

Resultaat
Onze collega’s staan nu meer op één lijn. Men weet beter hoe te handelen in een spanningsvolle situatie. ’s Ochtends checken we bij elkaar hoe ‘groen’ iemand binnenkomt. Heeft iemand goed geslapen? Zit iemand goed in zijn vel? Hetzelfde geldt voor de leerlingen: hoe stappen ze uit de taxi? Met andere woorden, vroegsignalering is beter geïntegreerd in ons systeem. De escalaties/MIC-meldingen zijn daardoor afgenomen.

Om blijvende resultaten te behouden, blijft dit thema op onze agenda staan. Elk jaar plannen we een of twee opfristrainingen met Trifier waar we nieuwe casussen kunnen bespreken en weer kunnen oefenen met de acteur welke meekomt. Zo worden we allemaal steeds beter in ons werk. Daarnaast maken we ook gebruik van een zogenaamde ‘strippenkaart’; op afroep kunnen we een trainer van Trifier uitnodigen om een klassenobservatie te doen voor 1 leerling of nav een bepaalde hulpvraag van ons, de sfeer in de klas/ pedagogisch klimaat.

Dank voor het invullen!

Bedankt voor het verslag, het wordt doorgestuurd naar de projectmanager.

Trifier draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders