“Je ziet in het algemeen binnen de GGz en ook binnen Emergis dat er een toename is van grensoverschrijdend gedrag. Wij willen als organisatie proactief aan de slag en zijn altijd op zoek naar verbeteringen", aldus Rianne Bouterse. Ze doelt hiermee op tools en handvatten die aansluiten bij het gedachtengoed en de visie van Emergis; zo humaan mogelijk met en voor elkaar werken. Niet boven iemand staan, maar naast iemand staan.
De Trifier manier en visie sluit daar volgens haar naadloos bij aan. Denk aan vroegsignaleren en interventies op een de-escalerende manier. Wat voor Emergis vooral van doorslaggevend belang is geweest om met Trifier samen te werken, is het maatwerk dat Trifier biedt. Rianne: “Trifier vraagt echt door wat er daadwerkelijk speelt en luistert naar wat wij willen. Ze gaan werkelijk voor het samen doen en het samen creëren om tot het best passende traject te komen.”
Een mooi en fundamenteel inzicht dat de samenwerking heeft opgeleverd zijn de kracht en impact van de verbale interventies. De focus daarop in plaats van op fysieke interventies. Vanuit contact, in verbinding blijven is zoveel mogelijk. Rianne: “Je kan vooraf al heel veel doen in het contact met de cliënt, daar maak je het verschil in het verdere verloop."
Wat ook als waardevol wordt ervaren is, zo geeft Rianne aan, de mogelijkheid om trainingen zelf vorm te geven, die aansluit bij de praktijk en daardoor echt effectief is. “Trifier biedt niet één training aan die voor de hele organisatie is. Ze maken het binnen de organisatie op maat per werkplek, per afdeling. Uit feedback en evaluatie met onze medewerkers blijkt dat dit heel effectief werkt. Medewerkers voelen zich gezien en gehoord.”
De veranderingen sinds het traject met Trifier zijn opmerkelijk. Omdat het zo praktijkgericht is. Het COM (Crisisontwikkelingsmodel) is steeds meer geborgd in de organisatie. Het is een vast onderdeel van het digibord en de besprekingen. De ‘Trifier-begrippen’ worden inmiddels ook gebruikt in het dagelijks werk. Rianne: “Er wordt echt iets met de trainingen gedaan, de deelnemers brengen het geleerde naar hun werkplek en passen het toe. Ze zien dat het verschil maakt.”
Emergis en Trifier hebben beide als visie om het werken met en zorgen voor mensen zo humaan mogelijk te doen. Vanuit contact en in verbinding met de cliënt. Maar ook de veiligheid van de medewerkers. Rianne: “We kunnen altijd goed in gesprek met Trifier, dat is fijn, zodat we ons doel voor ogen houden. Trifier is altijd bereid om mee te denken.”
Emergis zorgt ervoor dat het geleerde in de praktijk gebracht kan worden en vooral ook dat het geborgd blijft. Dat laatste is heel belangrijk. Zo is het COM leidend en wordt dat meegenomen in het crisis signaleringsplan voor de cliënt. Die koppeling wordt gemaakt.
Ook worden de begrippen en termen onthouden en ontstaat er zo eenwording binnen het team. Medewerkers weten wat de Trifier-taal en -begrippen betekenen en kunnen een situatie nu goed analyseren en snel(ler) met elkaar afstemmen hoe het beste te handelen.
Trifier staat volgens Rianne open voor verandering, is nieuwsgierig en wil niet alleen iets overbrengen. “Dat tweerichtingsverkeer is zo fijn."
Rianne: “We hebben ervaren dat de grootste meerwaarde om met Trifier te werken de co-creatie is. Hun werkwijze is geen standaardpakket. Het is zelfs zo dat wanneer wij een vraag hebben Trifier top of mind is en we hen benaderen."Rianne Bouterse,
Verpleegkundige MBO & Coördinator Veiligheidsmethodiek en Veiligheidsteam