Sociale veiligheid op de werk - Ongewenste intimiteiten
Vaardigheden en deskundigheid - Dialoog en training
Op de werkvloer van organisaties werken medewerkers nauw samen met elkaar. Ook met hun klanten (leerlingen, ouders, cliënten, bezoekers en patiënten. Er wordt intensief gecommuniceerd binnen en tussen disciplines en in die communicatie vindt er soms wrijving of spanningsopbouw plaats. Samenwerken vindt plaats in de relatie met anderen en soms is daarbij zowel de fysieke als mentale afstand klein. Schouder aan schouder en soms in intensieve en indrukwekkende situaties lijken grenzen wat vager. Er spelen dan culturele, persoonlijke en contextuele factoren een rol waarbij ook nog gezagsverhoudingen en afhankelijkheden een rol kunnen spelen. Deze zijn zelden zwart-wit en het vraagt bewustwording, persoonlijke ontwikkeling en het vaardig stellen van grenzen om er handen en voeten aan te geven. Het enige dat zwart-wit gesteld kan worden is dat niemand last zou mogen hebben van ongewenste intimiteiten en grensoverschrijdend gedrag.
Trifier biedt het programma Sociale Veiligheid aan. Hierin leren we leidinggevenden hoe ze kunnen zorgen voor sociale veiligheid op de werkvloer, en helpen we medewerkers om bewust en bekwaam grenzen te stellen en ongewenst gedrag te herkennen.
Wat kan je verwachten?
Bewustwording, conflictvaardigheden, grenzen aangeven samenwerkingsvaardigheden
Trifier stelt een combinatie voor van:
- Dialoogtafels binnen teams of vakgroepen waar Trifier het gesprek begeleidt over het thema. Het doel is bewustwording en helder met elkaar erkennen van de verplichting om er samen wat aan te doen.
- Een training van een dag over je eigen rol, zowel als dader, redder of slachtoffer. Daar horen ook de territoriale vaardigheden bij zoals het stellen van grenzen, het aanspreken van anderen en het stoppen van het gedrag.
- Een training van een dag voor leidinggevenden in het bespreekbaar maken van het onderwerp in de teams, het ondersteunen van medewerkers die een melding maken en het aanspreken van medewerkers die de grens overtreden.
Na deze een- of tweedaagse training ben je je bewust van wat grensoverschrijdend gedrag is. Je weet hoe je als leidinggevende met dit gedrag moet omgaan en als medewerker hoe je grenzen kunt stellen en aangeven. Dit alles draagt bij aan een verbeterde sociale veiligheid en fijnere sfeer op de werkvloer.
Voor WIe?
Deze trajecten over sociale veiligheid richten zich op medewerkers van organisaties in onderwijs, zorg en welzijn.
Het gaat daarbij om de bestuurders, ARBO functionarissen, managers HRM, vertrouwenspersonen teamleidinggevenden, teamleden en anderen die verantwoordelijk zijn voor of te maken hebben met het thema sociale veiligheid op het werk..
Waarom is sociale veiligheid op het werk cruciaal?
Sociale veiligheid op de werkvloer is cruciaal voor een gezonde en productieve werkomgeving. Het zorgt ervoor dat medewerkers zich vrij voelen om zichzelf te zijn, zonder angst voor intimidatie of uitsluiting. Wanneer er sprake is van een veilige werkomgeving, kunnen medewerkers optimaal presteren, wat direct bijdraagt aan het succes van de organisatie. Bovendien voorkomt het dat grensoverschrijdend gedrag de sfeer en samenwerking onder druk zet. Door actief te investeren in sociale veiligheid, bouw je aan een organisatiecultuur waarin respect en vertrouwen centraal staan, en waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.
Resultaat
Inzicht, bewustzijn en verantwoordelijkheid
Deelnemers krijgen inzicht in hun eigen reactie-, omgangs- en communicatiepatronen ten aanzien van conflictsituaties en grensoverschrijdend gedrag. Zij herkennen het systemische karakter van het vraagstuk en erkennen de verantwoordelijkheid die ieder teamlid heeft.
Het onderwerp wordt bespreekbaar en medewerkers zijn bewust en bekwaam in het stellen van grenzen en het problematiseren van dergelijk gedrag. Dit alles draagt bij aan een werkomgeving waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt.