Training veilig samenwerken op de D-Zep
Vaardigheden en deskundigheid - training en teamontwikkeling
Het werk op een D-zep afdeling is boeiend, uitdagend en van betekenis! Het begeleiden van mensen met Dementie en Zeer Ernstig Probleemgedrag (D-ZEP) is soms erg moeilijk. De medewerkers moeten uit de voeten kunnen met zeer complex gedrag. Vaak van cliënten met dubbele of zelfs triple diagnoses. Trifier biedt hiervoor een speciaal programma.
Wat kan je verwachten?
Vroegsignalering en de-escalerend handelen
Je kunt leren hoe je gericht verbale en non-verbale uitingen van onbegrepen gedrag kunt herkennen en hoe je hier de-escalerend op kunt reageren? Wil je oefenen door middel van scenario trainingen? Of ben je geïnteresseerd in een eendaagse specialisatie in omgaan met mensen met psychiatrische ziektebeelden? Bekijk dan snel het aanbod van Trifier!
Trifier biedt de volgende trainingen aan:
- De basistrianing; een of tweedaagse variant
- De herhalings- en verdiepingstrainingen
- Coaching en training on the job
- Specialisatie
- Teamtrajecten
Voor het professioneel omgaan met moeilijk te hanteren en grensoverschrijdend gedrag in een D-Zep setting is een continue leercyclus van belang. Trifier hanteert daarvoor een cyclus van herhalings- en verdiepingstrainingen die kunnen variëren qua inhoud en frequentie.
De uiteindelijke frequentie en differentiatie hangt sterk af van de leerbehoefte en risicoprofiel van de afdeling. Voor een D-Zep afdeling is het risicoprofiel hoog, daar is een jaarlijks terugkerend programma op zijn plaats.
De herhalings- en verdiepingstrainingen zijn bij voorkeur teamgericht, waarin na een korte resume van de basisstof veel ruimte is voor afdelingsgerichte vragen en casuïstiek.
Voor WIe?
Deze training is bedoeld voor professionals die werken op de D-Zep afdelingen waar ze soms te maken hebben met grote spanningsopbouw en kritische situaties en die zich willen ontwikkelen op het gebied van de-escaleren en veilig werken.
Resultaat
Inzicht, kennis en kunde
Deelnemers krijgen inzicht in hun eigen reactie-, omgangs- en communicatiepatronen ten aanzien van conflictsituaties en agressiehantering. Daarnaast ontwikkelen zij kennis en kunde op het gebied van het signaleren van spanningsopbouw en het interveniëren op grensoverschrijdend gedrag.
Ze zijn in staat om een veilig leer-, woon- en werk-klimaat te waarborgen en daar waar sprake is van een onveilige situatie, zijn zij in staat om op een verantwoorde manier in te grijpen en zo het gevaar voor alle betrokkenen te beperken.